Όσοι έχουν γυμνασμένα πόδια ποδηλάτη έχουν σήμερα περισσότερες ευκαιρίες εργασίας στην Ευρώπη. Ένας αυξανόμενος αριθμός επιχειρήσεων χρησιμοποιούν φορτηγά ποδήλατα, κάτι που λειτουργεί προς όφελος της βιώσιμης και ανοιχτής κυκλοφορίας στις πόλεις και υποστηρίζεται τώρα από τις αρχές.
Η έρευνα δείχνει ότι το ένα τέταρτο τουλάχιστον όλων των μεταφορών στις ευρωπαϊκές πόλεις μπορεί να καλυφθεί από ποδήλατα. Και με τη χρήση ειδικών κόμβων διανομής, μεγαλυτέρων ποδηλάτων και ηλεκτρικής υποβοήθησης, το ποσοστό αυτό μπορεί να είναι ακόμα μεγαλύτερο.
Το φορτηγό ποδήλατο είναι το ίδιο τουλάχιστον γρήγορο με ένα βαν διανομής μέσα στην πόλη – και πολύ φτηνότερο στη χρήση, προσφέροντας έτσι ένα ισχυρό οικονομικό κίνητρο για να γίνει η υποκατάσταση. Τα φορτηγά ποδήλατα προσφέρουν επίσης σημαντικά οικονομικά πλεονεκτήματα σε επαγγελματίες, τεχνίτες και παρόχους υπηρεσιών.
Η μεταφορά φορτίων εντός των πόλεων είναι εντελώς αναποτελεσματική. Όπως έχουν σήμερα τα πράγματα, σχεδόν το 100% αυτών των μεταφορών γίνεται με μηχανοκίνητα οχήματα, από μικρά επιβατικά μέχρι βαν εμπορικών διανομών και φορτηγά. Συχνά όμως αυτά τα βαριά οχήματα μεταφέρουν πολύ ελαφρά εμπορεύματα. Το μέσο φορτίο που μεταφέρεται εντός των ευρωπαϊκών πόλεων ζυγίζει λιγότερο από 100 κιλά και έχει όγκο μικρότερο από ένα κυβικό μέτρο. Π.χ. από τα 1.900 βαν και φορτηγά που εισέρχονται στην πόλη Μπρέντα στην Ολλανδία κάθε μέρα, λιγότερο από το 10% του φορτίου που διανέμεται απαιτεί βαν ή φορτηγό και το 40% των παραδόσεων αφορούν μόνο ένα κιβώτιο.
Τούτο σημαίνει ότι ένα μεγάλο μερίδιο του φορτίου που διακινείται μέσα και έξω από τις πόλεις θα μπορούσε να μεταφέρεται με φορτηγά ποδήλατα. Τα γρήγορα δίτροχα φορτηγά ποδήλατα μπορούν να μεταφέρουν μέχρι 180 κιλά, ενώ τα πιο αργά οχήματα με τρεις ή τέσσερες τροχούς μπορούν εύκολα να σηκώσουν μέχρι 250 κιλά. Χρησιμοποιώντας ποδήλατα με δύο ή περισσότερους αναβάτες ή και ηλεκτρική υποβοήθηση, το φορτίο μπορεί να αυξηθεί κι άλλο, μέχρι μισό τόνο περίπου. Ο όγκος του φορτίου κυμαίνεται από ένα τέταρτο του κυβικού μέτρου τουλάχιστον για τα δίκυκλα έως ενάμιση κυβικό μέτρο για τα μεγαλύτερα τρίκυκλα και τετράκυκλα.
Η κυκλοφορία φορτίων κατά τη διάρκεια της μέρα καλύπτει ένα μεγάλο μέρος των συνολικών μεταφορών στις πόλεις, φτάνοντας συχνά το 50% στις πολύ μεγάλες πόλεις όπως το Λονδίνο και το Παρίσι. Το “τελευταίο χιλιόμετρο” θεωρείται σήμερα ως ένα από τα πιο ακριβά, λιγότερο αποτελεσματικά και πιο επιβαρυντικά για το περιβάλλον τμήματα της συνολικής αλυσίδας εφοδιασμού. Και τούτο επειδή η κυκλοφοριακή συμφόρηση κάνει πολύ ακανόνιστη την οδήγηση, γεγονός που οδηγεί σε πολύ μεγάλη κατανάλωση καυσίμων και απώλεια χρόνου.
Τα φορτηγά ποδήλατα είναι γρήγορα, αποτελεσματικά, καθαρά και αθόρυβα
Οι θετικές οικολογικές και κοινωνικές συνέπειες της υποκατάστασης των βαν διανομής από φορτηγά ποδήλατα είναι φανερές: Σημαντική οικονομία σε καύσιμα, λιγότερη μόλυνση, λιγότερος θόρυβος, περισσότερος χώρος σε μια πιο ευχάριστη πόλη, λιγότερη κυκλοφοριακή συμφόρηση και λιγότερα σοβαρά ατυχήματα. Αλλά δεν είναι μόνο αυτά. Υπάρχουν και πολλά άλλα οικονομικά οφέλη, καθώς επίσης και οικολογικά και κοινωνικά πλεονεκτήματα, αν και δεν είναι τόσο φανερά με την πρώτη ματιά.
Κατ’ αρχή, τα φορτηγά ποδήλατα που λειτουργούν εντός πόλεων είναι εξίσου γρήγορα, αν όχι γρηγορότερα, με τα βαν και τα φορτηγά. Και τούτο επειδή επηρεάζονται λιγότερο από την κυκλοφοριακή συμφόρηση και επειδή μπορούν συχνά να ακολουθούν ταχύτερες διαδρομές όπου τα βαν και τα φορτηγά δεν μπορούν να μπουν, όπως πεζοδρόμους, δρομάκια ή ποδηλατοδρόμους. Επειδή τα φορτηγά ποδήλατα επηρεάζονται λιγότερο από τις μεταβαλλόμενες κυκλοφοριακές συνθήκες, οι χρόνοι διαδρομής είναι πιο αξιόπιστοι. Επιπλέον, μπορούν να κυκλοφορούν στην πόλη ολόκληρο το εικοσιτετράωρο, τη στιγμή που πολλές ευρωπαϊκές πόλεις έχουν ορίσει πολύ αυστηρά ωράρια φόρτωσης και εκφόρτωσης για τα φορτηγά και τα βαν. Τα φορτηγά ποδήλατα γενικά δεν συναντούν δυσκολίες για να βρουν χώρο φόρτωσης ή εκφόρτωσης και πολύ συχνά σταματούν ακριβώς μπροστά από την πόρτα ή ακόμα μπαίνουν και στο κτίριο.
98 τοις εκατό φτηνότερα
Δεύτερον, τα φορτηγά ποδήλατα είναι πολύ πιο φτηνά από τα βαν. Η τιμή αγοράς ενός μέσου φορτηγού ποδηλάτου δεν ξεπερνά τα 3.000 ευρώ και τα μεγαλύτερα τρίτροχα ή τετράτροχα φορτηγά ποδήλατα με ηλεκτρική υποβοήθηση πωλούνται γύρω στα 7.000 έως 10.000 ευρώ. Η αγορά ενός βαν θα σας κοστίσει τουλάχιστον 20.000 ευρώ. Αλλά και για τα δύο είδη μεταφορικού μέσου το κόστος αυτό είναι μικρό αν το συγκρίνουμε με το κόστος λειτουργίας και συντήρησης. Το πραγματικό πλεονέκτημα του φορτηγού ποδηλάτου βρίσκεται στο χαμηλό του κόστος χρήσης. Ένα αυτοκίνητο, βαν ή φορτηγό καταναλώνει καύσιμα, ενώ ένα φορτηγό ποδήλατο δεν καταναλώνει. Επιπλέον, οι φόροι, η ασφάλεια, το παρκάρισμα και η απόσβεση είναι όλα χαμηλότερα για το φορτηγό ποδήλατο, γεγονός που οδηγεί σε σημαντική εξοικονόμηση δαπανών. Συνολικά, ένα φορτηγό ποδήλατο μπορεί να είναι μέχρι και 98% φτηνότερο ανά χιλιόμετρο από ένα βαν ή ένα φορτηγό.
Οι οικονομίες αυτές μπορούν να εξασφαλιστούν χωρίς απώλεια θέσεων εργασίας. Μερικοί προωθούν τη χρήση φορτηγών ποδηλάτων λέγοντας ότι φέρνουν περισσότερες θέσεις εργασίας. Αυτό όμως είναι η μισή αλήθεια. Εάν η χρήση φορτηγών ποδηλάτων εξαπλωθεί, θα εξαφανιστούν άλλες δουλειές, ιδίως των οδηγών βαν και φορτηγών. Επειδή τα φορτηγά ποδήλατα είναι εξίσου γρήγορα με τα βαν διανομών σε συνθήκες πόλης, και επειδή μπορούν να μετακινούν το ίδιο φορτίο που μετακινεί συνήθως ένα βαν, η υποκατάσταση των βαν διανομών από φορτηγά ποδήλατα δεν απαιτεί επιπλέον οδηγούς. (Βεβαίως, σε μεγαλύτερες διαδρομές εκτός πόλεων τα πράγματα είναι διαφορετικά). Στην πραγματικότητα, αυτό είναι μια καλή είδηση, επειδή σημαίνει ότι το κόστος εργασίας δεν θα αυξηθεί. Έμμεσα όμως τα φορτηγά ποδήλατα μπορούν να δημιουργήσουν πράγματι νέες δουλειές (βλ. παρακάτω).
Η Ευρώπη προωθεί τη χρήση φορτηγών ποδηλάτων
Οι ευρωπαϊκές αρχές έχουν αναγνωρίσει τις οικονομικές και περιβαλλοντικές δυνατότητες των φορτηγών ποδηλάτων. Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα CycleLogistics, που άρχισε τον Μάιο 2011 και θα διαρκέσει μέχρι το Απρίλιο 2014, στόχο έχει να μειώσει την ενέργεια που καταναλώνεται στις αστικές μεταφορές φορτίων αντικαθιστώντας τα μη απαραίτητα μηχανοκίνητα οχήματα με φορτηγά ποδήλατα στις ευρωπαϊκές πόλεις. Το πρόγραμμα επιδιώκει να επεκτείνει την αγορά των φορτηγών ποδηλάτων, ούτως ώστε να θεωρούνται ως σοβαρή εναλλακτική για τη μεταφορά αγαθών εντός των πόλεων. Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε το πρόγραμμα, οι ποδηλάτες θα μπορούσαν εύκολα να μετακινούν το 25% όλων των φορτίων στις πόλεις (σε φορτία μέχρι 250 κιλά).
Το πρόγραμμα CycleLogistics θα ενημερώσει για τις δυνατότητες των φορτηγών ποδηλάτων διάφορες ενδιαφερόμενες ομάδες όπως τον τομέα μεταφορών, δήμους, παρόχους υπηρεσιών, επαγγελματίες, τεχνίτες και άτομα. Για να παροτρύνει εταιρείες και παρόχους υπηρεσιών να εντάξουν το φορτηγό ποδήλατο στις δραστηριότητές τους, το πρόγραμμα έχει δανείσει 2.000 φορτηγά ποδήλατα σε επιχειρήσεις και δημοτικές υπηρεσίες για να τα δοκιμάσουν. Η χρήση τους θα τεκμηριωθεί και θα αναλυθεί και τα ευρήματα θα δημοσιευτούν.
Το πρόγραμμα CycleLogistics θα παροτρύνει τους δήμους να δημιουργήσουν ρυθμιστικά πλαίσια και κανονισμούς για τα φορτηγά ποδήλατα, καθώς επίσης θα τεστάρει και θα καταγράψει διάφορα μοντέλα φορτηγών ποδηλάτων, υποστηρίζοντας την υιοθέτησή τους από καταναλωτές, αρχές και επιχειρήσεις. Η έρευνα στη Μεγάλη Βρετανία έχει διαπιστώσει ότι ο μεγαλύτερος ίσως παράγων που εμποδίζει τη χρήση του φορτηγού ποδηλάτων είναι οι αντιλήψεις του κόσμου. Ο δισταγμός στη χρήση του φορτηγού ποδηλάτου οφείλεται περισσότερο στην έλλειψη πληροφοριών γι’ αυτό το όχημα, καθώς και τις δυνατότητες που έχει σήμερα, παρά σε περιχαρακωμένες στάσεις εναντίον της χρήσης του.
Φορτηγά ποδήλατα με ηλεκτρική υποβοήθηση στη Γερμανία
Το γερμανικό ομοσπονδιακό Υπουργείο Περιβάλλοντος έχει θεσπίσει ένα παρόμοιο πιλοτικό πρόγραμμα, που ονομάζεται “Ich ersetze ein Auto” (“Αντικαθιστώ ένα αυτοκίνητο”). Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Ιούλιο 2012 και θα συνεχιστεί για δύο χρόνια. Σε αντίθεση με το πανευρωπαϊκό πρόγραμμα, απευθύνεται αποκλειστικά στις υπηρεσίες κούριερ και χρησιμοποιεί φορτηγά ποδήλατα με ηλεκτρική υποβοήθηση. Σαράντα τέτοια οχήματα θα χρησιμοποιηθούν για δύο χρόνια σε εννέα μεγάλες γερμανικές πόλεις. Τα φορτηγά αυτά ποδήλαταμπορούν να μεταφέρουν φορτίο 100 κιλών και όγκο 250 λίτρων (ένα τέταρτο του κυβικού μέτρου). Επειδή τα φορτία αυτά μπορούν να μεταφέρονται και από μη-υποβοηθούμενα φορτηγά ποδήλατα, η ηλεκτρική υποβοήθηση σκοπό έχει να αυξήσει κι άλλο τις ταχύτητες διανομής και να επεκτείνει την εμβέλεια του οδηγού.
Προκαταρκτικές έρευνες του γερμανικού Ινστιτούτου Έρευνας Μεταφορών έδειξαν ότι τα φορτηγά ποδήλατα που χρησιμοποιούν ηλεκτρική υποβοήθηση μπορούν να υποκαταστήσουν το 85% των διαδρομών με αυτοκίνητο που γίνονται από υπηρεσίες κούριερ εντός των πόλεων. Αυτό αποδείχτηκε κατά τη διάρκεια ενός πειράματος στο Βερολίνο, όπου χρησιμοποιήθηκε ένα επιπλέον κόσμος για να συντονιστεί η διανομή των αγαθών (το “Bentobox”). Το γερμανικό πιλοτικό πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί με μια επιστημονική έκθεση που θα περιγράφει τις οικονομικές δυνατότητες των φορτηγών ποδηλάτων, την οικονομία σε ενέργεια και εκπομπές ρύπων και τις αναγκαίες βελτιώσεις σε υποδομές και νομοθεσία.
Όπως αναφέραμε νωρίτερα, η έμφαση στη μεταφορά φορτίων με ποδήλατα βρίσκεται στο “πρώτο χιλιόμετρο” και στο “τελευταίο χιλιόμετρο”. Τα αγαθά διανέμονται με βαν και φορτηγά σε ένα (κεντρικό) κόμβο διανομών, απ’ όπου προωθούνται στον τελικό τους προορισμό με φορτηγά ποδήλατα (ή και το αντίστροφο). Μια εναλλακτική είναι η χρήση βαν (ή ακόμα και πλοιαρίων ή φορτηγών τραμ) ως κινητών κόμβων. Η υπηρεσία κούριερOutspoken Delivery στη Μεγάλη Βρετανία χρησιμοποιεί ποδήλατα που διπλώνουν σε συνδυασμό με τραίνα για ταχύτατες διανομές intercity μεταξύ Λονδίνου και Καίμπριτζ. Τα φορτηγά ποδήλατα σαν δυνατότητα μεταφοράς τελευταίου χιλιομέτρου ανταποκρίνονται πολύ καλά με την έρευνα για φορτηγά τρόλεϊ μεταφοράς αγαθών σε μεγαλύτερες αποστάσεις. Βεβαίως, τα φορτηγά ποδήλατα μπορούν επίσης να αλληλοσυμπληρώνονται με εξ ολοκλήρου ηλεκτρικά οχήματα πόλεων, όπως το Cargohopper.
Υπηρεσίες κούριερ
Ένα λογικό κοινό-στόχος για φορτηγά ποδήλατα είναι οι υπηρεσίες κούριερ. Και το γερμανικό και το πανευρωπαϊκό πρόγραμμα στόχο έχουν να εισαγάγουν τα φορτηγά ποδήλατα τόσο στις εταιρείες κούριερ που χρησιμοποιούν μηχανοκίνητα οχήματα όσο και στις επιχειρήσεις κούριερ που χρησιμοποιούν κανονικά ποδήλατα. Η πρώτη ομάδα μπορεί να μειώσει το κόστος της και να είναι σε θέση να προσφέρει ταχύτερη εξυπηρέτηση όταν αντικαταστήσει τα βαν διανομών με φορτηγά ποδήλατα, ενώ η δεύτερη ομάδα μπορεί να χρησιμοποιήσει φορτηγά ποδήλατα για να επεκτείνει την αγορά της μεταφέροντας βαρύτερα και/ή ογκωδέστερα φορτία.
Ένα επιπλέον κίνητρο για τις παραδοσιακές υπηρεσίες κούριερ είναι ότι θα βρίσκουν ευκολότερα υπαλλήλους, επειδή οι οδηγοί δεν χρειάζονται (ειδική) άδεια οδήγησης. Ήδη η πρόσληψη οδηγών είναι πρόβλημα για τους διαχειριστές μεγάλων στόλων από βαν. Επιπλέον, η σχετικά χαμηλή τιμή των φορτηγών ποδηλάτων επιτρέπει στις υπηρεσίες κούριερ να δημιουργούν μεγαλύτερους και πιο διαφοροποιημένους στόλους οχημάτων. Κατ’ αυτό τον τρόπο, είναι πάντοτε σε θέση να επιλέγουν το ταχύτερο και πιο οικονομικό όχημα.
Τα φορτηγά ποδήλατα χρησιμοποιούνται ήδη από υπηρεσίες κούριερ σε πολλές πόλεις – παραδείγματος χάρη, Βρυξέλες, Λονδίνο, Νέα Υόρκη, Μπέρκλεϋ, Ζυρίχη, Βασιλεία, Βιέννη,Γκρατς, Ρέτζιο και Σαν Σεμπάστιαν. Συνήθως, οι εταιρείες αυτές είναι μικρές, αλλά μερικές φορές και μεγαλύτερες εταιρείες εφοδιασμού χρησιμοποιούν φορτηγά ποδήλατα. Η DHLαξιοποιεί φορτηγά ποδήλατα σε 15 ολλανδικές πόλεις. Η μεγαλύτερη σήμερα υπηρεσία κούριερ που χρησιμοποιεί φορτηγά ποδήλατα (με ηλεκτρική υποβοήθηση) είναι η γαλλικήLa Petite Reine, που διανέμει αγαθά στο Μπορντώ, το Παρίσι, τη Λυών και την Τουλούζη.
Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα CycleLogistics προτείνει την ανάπτυξη και εφαρμογή μιας λειτουργίας παραδόσεων επόμενης μέρας σε συνδυασμό με τις μεγαλύτερες εθνικές και υπερεθνικές εταιρείες διανομών, όπου τα φορτηγά ποδήλατα χρησιμοποιούνται για παραδόσεις τελευταίου χιλιομέτρου. Η συνεργασία με μεγάλες υπηρεσίες κούριερ είναι σημαντική επειδή οι κανονικές και συχνές παραλαβές και παραδόσεις χρειάζονται για να υπάρχει ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο. Ένα από τα κυριότερα αποτελέσματα αυτών των πειραμάτων σε αρκετές πόλεις θα είναι ένα τυποποιημένο και μεταβιβάσιμο επιχειρηματικό μοντέλο για τη λειτουργία μιας επιχείρησης κούριερ που βασίζεται σε φορτηγά ποδήλατα. Το μοντέλο αυτό θα μπορεί να υιοθετηθεί από υπηρεσίες κούριερ σε πόλεις και κωμοπόλεις σε όλη την Ευρώπη.
Αλλά και άλλες εταιρείες ανακαλύπτουν τα πλεονεκτήματα των φορτηγών ποδηλάτων, συνήθως για τη διανομή των προϊόντων τους στα σπίτια των πελατών τους. Συνήθως οι επιχειρήσεις αυτές είναι μικρές, π.χ. εταιρείες οργανικών τροφίμων, αλλά και μεγαλύτερες επιχειρήσεις όπως η αλυσίδα λιανικών πωλήσεων FNAC, η οποία παραδίδει προϊόντα που έχουν παραγγελθεί μέσω διαδικτύου με φορτηγά ποδήλατα στη Βαρκελώνη και τη Μαδρίτη. Επίσης, η ΙΚΕΑ διαθέτει στους πελάτες της (μεγάλα) φορτηγά ποδήλατα σε ορισμένες ολλανδικές και δανέζικες πόλεις.
Επαγγελματίες και πάροχοι υπηρεσιών
Μια άλλη ομάδα-στόχος του πανευρωπαϊκού προγράμματος φορτηγών ποδηλάτων είναι οι πάροχοι υπηρεσιών, επαγγελματίες και τεχνίτες όπως υαλοκαθαριστές, ηλεκτρολόγοι, οικοδόμοι, καπνοδοχοκαθαριστές, κλειδαράδες, ελαιοχρωματιστές, επισκευαστές, ξυλουργοί, κηπουροί, υδραυλικοί, συλλέκτες παλιοσίδερων, επαγγελματίες φωτογράφοι, μουσικοί, μικροπωλητές, διανομείς περιοδικών, εφημερίδων και διαφημιστικού υλικού και ούτω καθεξής.
Η Κοπεγχάγη έχει ξυλουργούς και ηλεκτρολόγους που χρησιμοποιούν φορτηγά ποδήλατα και στην Αυστρία και Αγγλία έχουν εμφανιστεί υαλοκαθαριστές με φορτηγά ποδήλατα. Η επιτόπια επισκευή ποδηλάτων είναι ένα άλλο παράδειγμα. Οι υπηρεσίες αυτές, που προσφέρονται σε πολλές μεγάλες πόλεις από πολλά χρόνια, συχνά χρησιμοποιούν βαν. Η κινητή επισκευή ποδηλάτων όμως που προσθέτει κι άλλα αυτοκίνητα στην κυκλοφορία δεν ακούγεται και πολύ λογική εξέλιξη κι έτσι ορισμένα άτομα στην Κοπεγχάγη, την Κολωνία, τοΒερολίνο και τις Βρυξέλες πήγαν την ιδέα ένα βήμα παραπέρα χρησιμοποιώντας την τεχνολογία που οι ίδιοι υπηρετούν.
Ακριβώς όπως το φορτηγό ποδήλατο προσφέρει οικονομικά πλεονεκτήματα στις υπηρεσίες κούριερ, το ίδιο κάνει και για τους επαγγελματίες, τεχνίτες και παρόχους υπηρεσιών. Το βολικό αυτό όχημα τους επιτρέπει να ξεκινήσουν μια επιχείρηση με πολύ μικρότερη επένδυση και να τη λειτουργούν με σημαντικά χαμηλότερο κόστος. Δεν χρειάζεται μηχανοκίνητο όχημα και ακόμα και ένα κατάστημα δεν είναι απαραίτητο. Το φορτηγό ποδήλατο μπορεί έτσι να δημιουργήσει έμμεσα περισσότερες εργασίες (αυτο-απασχόληση).
Οι τοπικές αρχές είναι μια άλλη ομάδα-στόχος για τα φορτηγά ποδήλατα. Τα οχήματα αυτά μπορούν να χρησιμοποιούνται για τη συντήρηση των υποδομών της πόλης όπως πάρκα και δρόμους, για συντηρήσεις, για τη φροντίδα των ηλικιωμένων, για την αποκομιδή των σκουπιδιών ή τη μεταφορά επίσημων εγγράφων. Όλα αυτά μπορούν να μειώσουν το κόστος των δημοτικών υπηρεσιών, επιτρέποντας την αξιοποίηση των φόρων για άλλα έργα (ή ακόμα και τη μείωση των φόρων).
Μαθήματα από το παρελθόν
Πολλές από τις προτεινόμενες εφαρμογές των φορτηγών ποδηλάτων κάθε άλλο παρά νέες είναι. Κατά το πρώτο μισό του εικοστού αιώνα, οι πάροχοι υπηρεσιών και οι τεχνίτες ήταν οι κυριότεροι χρήστες των φορτηγών ποδηλάτων. Σχεδόν κάθε επαγγελματίας χρησιμοποιούσε φορτηγό ποδήλατο που ήταν ειδικά σχεδιασμένο για τη μεταφορά των εργαλείων του επαγγέλματός του. Υπήρχαν αφενός εμπορικά μοντέλα αφετέρου προσαρμοσμένα οχήματα. Τα φορτηγά ποδήλατα έπαιξαν επίσης σημαντικό ρόλο στη διανομή αγαθών, κυρίως ψωμιού, κρέατος, λαχανικών, φρούτων και γαλακτοκομικών. Κι εδώ, κάθε επαγγελματίας χρησιμοποιούσε το φορτηγό ποδήλατο που ανταποκρινόταν καλύτερα στις ανάγκες του. Τα φορτηγά ποδήλατα ήταν μια μεγάλη εξέλιξη από τα αμάξια που έσερναν άλογα, γάιδαροι ή σκυλιά, τα οποία ήταν αργότερα και πολύ πιο ακριβά στη λειτουργία.
Η διανομή αγαθών όπως ψωμί ή κρέας συχνά γινόταν με ανθεκτικά ποδήλατα εξοπλισμένα με πλατφόρμες φορτίου, κουτιά ή καλάθια σε διάφορα μεγέθη στερεωμένα στον σκελετό του ποδηλάτου, κυρίως στο εμπρός μέρος. Αυτά τα οχήματα, που αντέχουν σε φορτίο 75 κιλών, ήταν γνωστά ως “ποδήλατα του φούρναρη” ή “ποδήλατα του χασάπη” και μπορεί να τα δει κανείς ακόμα και σήμερα στους δρόμους δανέζικων και ολλανδικών πόλεων. Περί τα τέλη της δεκαετίας του 1920 μια νέα μορφή μεταφορικού ποδηλάτου εμφανίστηκε στη Δανία, στην οποία μια πλατφόρμα φορτίου είχε παρεμβληθεί μεταξύ του ποδηλάτη και του μπροστινού τροχού, ο οποίος επειδή είχε τώρα αποχωριστεί τελείως από το τιμόνι ελεγχόταν πλέον από μια ντίζα που περνούσε κάτω από την πλατφόρμα.
Η πλατφόρμα αυτή βρισκόταν χαμηλά τόσο για σταθερότητα όσο και για ευκολία φόρτωσης. Τα ποδήλατα αυτά, που κέρδισαν το παρατσούκλι “long-john” (“μακρυγιάννης”) και άντεχαν σε φορτία μέχρι 180 κιλά, χρησιμοποιούνταν (και συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται) για γρήγορες μεταφορές βαρύτερων και ογκωδέστερων αντικειμένων. Τα τρίτροχα φορτηγά ποδήλατα, που μπορούν να μεταφέρουν ακόμα βαρύτερα φορτία αλλά με μικρότερη ταχύτητα, χρησιμοποιούνταν συνήθως από τεχνίτες που προσέφεραν τις υπηρεσίες τους σε διάφορα σημεία της πόλης.
Η ιδιωτική χρήση των φορτηγών ποδηλάτων
Τέλος, μια άλλη ομάδα-στόχος των φορτηγών ποδηλάτων είναι οι ιδιώτες. Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν ποδήλατο στις πόλεις συχνά έχουν ένα αυτοκίνητο για την περίπτωση που θα χρειαστεί να μεταφέρουν κάτι μεγαλύτερο ή βαρύτερο, είτε πρόκειται για τα ψώνια είτε για κάποια μεταφορά είτε για ψυχαγωγικούς λόγους. Το φορτηγό ποδήλατο είναι μια πολύ φτηνότερη επιλογή και είναι το ίδιο αποτελεσματική. Η κατοχή όμως ιδιωτικού φορτηγού ποδηλάτου εμποδίζεται από τον περιορισμένο χώρο παρκαρίσματος στα πυκνοκατοικημένα αστικά κέντρα. Επιπλέον, για τους ανθρώπους που οικονομικά δεν αντέχουν την κατοχή αυτοκινήτου, ένα φορτηγό ποδήλατο μπορεί να αντιπροσωπεύει μια πολύ ακριβή επένδυση.
Αλλά όλα αυτά μπορούν να επιλυθούν. Ο συνεταιρισμός LastenRad Kollektiv στη Βιέννη της Αυστρίας νοικιάζει φορτηγά ποδήλατα σε άτομα που θέλουν να μεταφέρουν κάτι μεγάλο ή βαρύ και προτιμούν να μη χρησιμοποιήσουν αυτοκίνητο. Οι ενοικιαστές πληρώνουν κατά βούληση ένα ποσό, το οποίο χρησιμοποιείται για τη συντήρηση των ποδηλάτων. Ο συνεταιρισμός αυτός έγινε πηγή έμπνευσης για ένα πρόγραμμα, το Velogistics, που προσπαθεί να κάνει το ίδιο σε ευρωπαϊκή κλίμακα, δημιουργώντας μια online βάση δεδομένων ανθρώπων που έχουν ένα φορτηγό ποδήλατο και επιθυμούν να το νοικιάζουν. [Σημείωση του μεταφραστή: Στον χάρτη του Velogistics φαίνεται πως υπάρχει ένα φορτηγό ποδήλατο προς ενοικίαση στα Πλύτρα Λακωνίας!]
Λειτουργούν παντού τα φορτηγά ποδήλατα;
Οι δυνατότητες των φορτηγών ποδηλάτων παραμένουν ασαφείς. Προς το παρόν, η έρευνα είναι πολύ λίγη. Κι αυτό είναι αξιοπερίεργο, καθώς καμιά άλλη τεχνολογία δεν φαίνεται να προσφέρει τόσα πολλά πλεονεκτήματα για την αστική μεταφορά φορτίων. Αλλά οι δυνατότητες των φορτηγών ποδηλάτων εξαρτώνται από αρκετούς παράγοντες, οι οποίοι μπορεί να τα κάνουν λιγότερο κατάλληλα σε άλλα μέρη. Όλες οι πόλεις στις οποίες τα φορτηγά ποδήλατα έχουν αρχίσει να εξαπλώνονται σε κάποιο βαθμό είναι επίπεδες. Η ποδηλασία ενός φορτηγού ποδηλάτου σε μια ανηφοριά θα αυξήσει πολύ τον χρόνο παράδοσης κι αυτό σημαίνει απώλεια χρόνου σε σύγκριση με τις μηχανοκίνητες επιλογές. Η ηλεκτρική υποβοήθηση μπορεί να βοηθήσει, αλλά μπορεί να υπάρχουν καλύτερες επιλογές για τις μεταφορές φορτίου εντός πόλεων με λόφους ή βουνά, π.χ. οδοντωτά τραινάκια and τελεφερίκ.
Από την άλλη πλευρά, τα φορτηγά ποδήλατα είναι ιδιαιτέρως χρήσιμα στις ευρωπαϊκές πόλεις με τα μεγάλα ιστορικά κέντρα με στενούς και στριφογυριστούς δρόμους. Στις βορειοαμερικανικές πόλεις η μέση ταχύτητα της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων είναι γενικά μεγαλύτερη λόγω των πλατύτερων δρόμων, οπότε το πλεονέκτημα της ταχύτητα των φορτηγών ποδηλάτων μπορεί να χάνεται. Η πληθυσμιακή πυκνότητα επηρεάζει επίσης τη χρησιμότητα των φορτηγών ποδηλάτων, γεγονός που τα ευνοεί στις ευρωπαϊκές πόλεις. Μια ακόμα παρατήρηση είναι ότι οι πόλεις στις οποίες τα φορτηγά ποδήλατα έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούνται πάλι είχαν ήδη μια δυνατή κουλτούρα ποδηλάτου και μια αξιοπρεπή υποδομή για ποδήλατα. Εάν δεν υπάρχει ασφαλής χώρος για φορτηγά ποδήλατα, τότε δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου